Je bent hier: Home > Taijiquan

Vereenvoudigde Yang 24 vorm deel 8

二十四式太极拳全套演练

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8
Vorm 21 Draai, Buig af, Ontwijk en Sla (转身搬拦锤 zhuan3 shen1 ban1 lan2 chui2)
  1. Ga zitten en verschuif het gewicht naar het rechterbeen. Draai het lichaam naar rechts (6 uur) met de tenen van de Linkervoet naar binnen gedraaid. Schuif dan het gewicht terug naar het linkerbeen. Terwijl het lichaam draait cirkelt de rechterhand naar rechts en beneden om dan met de vingers in een lege vuist met knokkels, langs de onderbuik tot naast de linker ribben. Tegelijkertijd gaat de linkerhand omhoog tot boven het hoofd met de palm schuin omhoog. Kijk naar voren.


  2. Draai het lichaam naar rechts (8 uur). De rechtervuist stoot omhoog en voorwaarts voor de borst met de knokkels naar beneden. De linkerhand daalt tot naast de linkerheup mer de palm en de vingers naar beneden wijzend. Tegelijkertijd wordt de rechtervoet terug getrokken en zonder te stoppen of de grond te raken stap voorwaarts met de tenen naar buiten gedraaid. Kijk naar de rechtervuist.



  3. Verschuif het gewicht naar de rechtervoet en maak een stap voorwaarts met de linkervoet. Ondertussen in een cirkelbeweging weer af met de linkerhand die omhoog beweegt en naar voren vanaf links, met de palm iets neerwaarts gericht, en trek de rechtervuist in een curve terug naar de rechterzij met de knokkels neer. Kijk naar de linkerhand.


  4. Het linkerbeen buigt tot een boogstand. Ondretussen stoot de rechtervuist naar voren op borst hoogte me de rug vande hand naar buiten. Trek de linkerhand terug naar de zijkant van de onderarm. Kijk naar de rechtervuist.

    Aandachtspunten: Maak een lege vuist wanneer de vuist teruggetrokken wordt. De onderarm wordt eerst naar binnengedraaid en dan naar buiten. Wanneerde vuist naar voenstoot volgt de schouder de beweging en strekt iets naar voren. Houd schouder en ellebogen laag. Kijk uiteindelijk naar 9 uur.

Vorm 22 Schijnbare Afsluiting (如封似闭ru2feng1 si4 bi4)

  1. De linkerhand strekt zich naar voren van onder de rechter pols, de rechtervuist opent zich. Draai de palm omhoog, scheidt de handen en trek ze langzaam terug. Ga zitten met de tenen van de linkervoet omhoog wijzend, verschuif het gewicht naar rechts. Kijk naar voren.

  2. Draai de palmen naar beneden voor de borst, druk ze dna naar beneden langs de buik en dan naar voren en omhoog. De beweging eindigt met de polsen op schouderhoogte, palmen naar voren. Tegelijkertijd buigt het linkerbeen zich om een boogstand te maken. Kijk tussen de beide handen door.



    Aandachtspunten: Leun niet naar achter bij het zitten. Houd het bekken in het midden. Ontspan de schouders en draai de ellebogen iets naar buiten terwijl de armen naar achter bewegen. Strek de armen niet. De uitgestrekte handen zijn niet meer dan schouderbreedte van elkaar verwijderd. Kijk uiteindelijk naar 9 uur.

Vorm 23 Gekruiste Handen (十字手 shi2 zi4 shou3)

  1. Buig de rechterknie en ga zitten, verschuif het gewicht naar het rechterbeen. Het lichaam draait naar rechts ( 1 uur) terwijl de tenen van delinkervoet naar binnen draaien. De draaiing vanhert lichaam volgend bewegen beide handen naar de zijkanten in een cirkelbeweging vanaf de schouders, met de palmen naar beneden en de ellebogen iets gebogen. Tegelijktijd draaien de tenen van de rechtervoet iets naar buiten en wordt het gewicht naar rechts verschoven voor een rechter boogstand. Kijk naar de rechterhand.



  2. Het gewicht wordt langzaam verschoven naar het linkerbeen en de tenen van de rchtervoet draaien naar binnen. Dan wordt de rechtervoet naar de linker gebracht zodat ze parallel staan en op schouderbreedte. De benen worden geleidelijk gestrekt. Tegelijkertijd bewegen beide handen naar beneden en kruisen elkaar voor de buik, dan worden de gebruiste handen tot op borst hoogte gebracht met de polsen op schouderhoogte, de rechterhand buiten en beide palmen naar binnen gekeerd. Kijk recht vooruit.

    Aandachtspunten: Leun niet voorover bij het scheiden of kruisen van de handen. Bij het aannemen van de schouderbreedte stand blijft het lichaam natuurlijk rechtop, met het hoofd op en de kin licht in. De armen blijven in een ronde houding met de schouders en de ellebogen laag. Kijk uiteindelijk richting 12 uur.

Vorm 24 Afsluiten (收势 shou1 shi4)

Draai de palmen naar voren en neerwaarts terwijl de handen gelijdelijk naarbeneden gaan tot naast de bovenbenen. Kijk recht vooruit.

Aandachtspunten: houd het hele lichaam ontspannen en adem diep in. De uitademing mag iets verlengd worden. Plaats de linkervoet naast de rechter op het moment dat de ademhaling gelijkmatig en rustig is geworden.

结束 jie2 shu4

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8