Je bent hier: Home > Taijiquan

Vereenvoudigde Yang 24 vorm deel 7

二十四式太极拳全套演练

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8

Vorm 18 Jade Meisje Speelt met de Pluimbal (左右穿梭 zuo3 you4 chuan1 suo1)

  1. Draai het lichaam naar links (1 uur). Plaats linkervoet vóór de rechtervoet met de tenen naar buiten gericht. Met de rechterhiel iets omhoog buigen beide knieën zich om in een halve "op gekruiste benen" houding te komen. Maak tegelijkertijfd een "houd de ball vast"voor de linkerzijde van de borst houding met de linkerhand boven. Verplaats dan de rechtervoet tot naast de linker en plaats de tenen op de grond. Kijk naar de linker onderarm.

  2. Het lichaam draait naar rechts ( 4 uur) en de rechtervoet stapt naar voren richting 4-5 uur om een boogstand te vormen. De rechterhand beweegt tegelijkertijd omhoog, even pauzerend iets boven de rechter slaap met de palm schuin omhoog. De linkerhand beweegt dan naar links beneden, en dan naar voren en omhoog tot op neushoogte met de palm naar voren. Kijk naar de linkerhand.

  3. Draai het lichaam iets naar rechts ( 5 uur) waarbij het gewicht iets naar achter verschuift, met de tenen van de rechtervoet iets naar buiten gedraaid. Dan wordt het gewicht weer naar rechts veschoven. Plaats de linkervoet naast de rechtervoet mer de tenen op de grond. Maak ondertussen een "houd de bal vast" gebaar vóór de rechterzijde van de borst met de rechterhand boven. Kijk naar de rechteronderarm.

  4. Herhaal de bewegingen in 2) met verwisseling van rechts en links.

    Aandachtspunten: Leun niet voorover bij het duwen van de handen, of het heffen van de schouders bij het tillen van de handen. De handen bewegen samen met het middel en de benen. De afstand tussen de hielen in boogstand is ongeveer 30cm. Kijk uiteindelijk naar 2 uur.

Vorm 19 Naald op Zeebodem (海底针 hai3 di3 zhen1)

  1. De rechtervoet neemt een halve stap voorwaarts. Het gewicht verschuift naar het recherbeen wanneer het linkerbeen een kleine lege stap voorwaarts neemt met alleen de tenen op de grond. Tegelijkertijd draait het lichaam naar rechts (3-4 uur) Beweeg de rechterhand naar beneden tot voor het lichaam, til het dan op naast het rechteroor en met het lichaam draaiend naar 2-3 uur stoot de hand schuin neerwaarts voor het lichaam, met de palm naar links en met de vingers schuin naar beneden wijzend. Op hetzelfde moment maakt de linkerhand een boog naar voren en naarbeneden tot naast de lnker heup met de palm neertwaarts en de vingers naar beneden wijzend. Kijk naar beneden naar de grond iets vóór je.

    Aandachtspunten: Draai het lichaam eerst iets naar rechts en dan naar links. Buig niet te ver naar voren. Houd het hoofd op en bekken gekanteld. Het linkerbeen is licht gebogen.

Vorm 20 Waaier Gestuurd door de Rug (闪通臂 shan3 tong1 bi4)

Draai het lichaam iets naar rechts (4 uur). Stap met de linkervoet voorwaarts om een boogstand te maken. Tegelijkertijd wordt de rechterarm opgetild met gebogen elleboog totdat de hand stopt net boven de rechter slaap. Draai de palm schuin omhoog met de duim naar beneden wijzend. Til de linkerhand licht op en duw deze naar voren op neushoogte met de palm naar voren..
Kijk naar de linker hand.

Aandachtspunten: Houd het lichaam in een rechte natuurlijke houding. Ontspan het middel en de heupen. Laat de linkerarm zich niet helemaal strekken. Houd de spieren ban de rug ontspannen. Bij het duwen van de palm loopt deze parallel aan het maken van de boogstand. De afstand tussen de hielen is niet groter dan 10cm. Kijk uiteindelijk richting 3 uur.


1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8