Je bent hier: Home > Taijiquan

Vereenvoudigde Yang 24 vorm deel 6

二十四式太极拳全套演练

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8

Vorm 16 Druk neer en Sta op een Been--Links (左下势独立zuo3 xia4 shi4 du2 li4)

  1. Haal de linkervoet terug en en houd deze in de lucht door de knie te buigen tot het been op dij hoogte is. Draai het lichaam naar rechts (7 uur). Maak met rechts een haakhand terwijl de linkerhand omhoog draait en een boog maakt tot voor op schouderhoogte met de palm schuin naar binnen. Kijk naar de rechterhand.



  2. Zink in het rechterbeen, en strek het linkerbeen richting 2-3 uur. Linkerhand is uitgestrekt zijwaarts langs de binnenzijde van het linkerbeen, met de palm naar voren. Kijk naar de linkerhand.

    Aandachtspunten: Wanneer het rechterbeen volledig gehurkt is draaien de tenen van de rechtervoet iets naar buiten en strekt het linkerbeen zich met de tenen iets naat binnen gedraaid, beide voetzolen zijn plat op de grond. Houd de tenen van de linkervoet in een lijn met de hiel van de rechter voet. Buig het bovenlichaam niet te ver naar voren.


  3. Met de hiel als as draaien de tenen van de linkervoet iets naar buiten zo dat ze in dezelfde lijn komen als het gestrekte been, draai de tenen van de rechtervoet naar binenn terwijl het rechterbeen zich strekt en het linkerbeen zich buigt.
    Het gewicht verschuift zo naar het linkerbeen. Het lichaam draait iets naar links (4 uur) en komt dan langzaam omhoog in een voorwaartse beweging. Tegelijkertijd vervolgt de linkerarm de weg naar voren met de palm naar het gezicht gericht terwijl de rechterhand naar achter zakt, met gehaakte vingertoppen naar achter wijzend. Kijk naar de linkerhand.
  4. Til de rechtervoet langzaam op en buig de rechterknie tot op dij hoogte. Tegelijkertijd opent de rechterhand en zwaait deze langs de buitenkant van het rechterbeen en omhoog tot voor, totdat de gebogen elleboog net bovende rechterknie komt met de vingers omhoog wijzend en de palm naar links. De linkerhand daalt tot naast de linkerheup met de plam neerwaarts. Kijk naar de rechterhand.


    Aandachtspunten: Houd het lichaam recht. Buig het standbeen een beetje. De tenen moeten natuurlijk naar beneden wijzen wanneer de rechtervoet wordt geheven. Kijk uiteindelijk naar 3 uur.



Vorm 17 Druk neer en Sta op een Been--Rechts (右下势独立you4 xia4 shi4 du2 li4)

  1. Plaats de rechtervoet neer voor de linker en rust de tenen op de grond. Draai het lichaam naar links (12 uur) gebruik makend van de tenen als as. Tegelijkertijd wordt de linkerhand zijwaarts opgeheven tot op schouderhoogte en gedraaid tot een haakhand, terwijl de rechterhand die het lichaam volgt in een boog beweegt tot voor op schouderhoogte van de linkerschouder met de vingers omhoog wijzend. Kijk naar de linkerhand.
  2. Herhaal bewegingen in 2) van Vorm 16, links en rechts verwisselend.

  3. Herhaal bewegingen in 3) van Vorm 18, links en rechts verwisselend.

  4. Herhaal bewegingen in 4) van Vorm 16, links en rechts verwisselend.

    Aandachtspunten: Til de rechtervoet iets op vóór de hurkzit en het zijwaarts strekken van het rechterbeen. Kijk uiteindelijk naar 3 uur.


1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8