Je bent hier: Home > Taijiquan

Vereenvoudigde Yang 24 vorm deel 1

二十四式太极拳全套演练

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8

Begin Vorm ( 起势 qi3 shi4)

  1. Sta natuurlijk met voeten op schouderbreedte, tenen iets naar binnen wijzend, de armen hangen natuurlijk naar beneden en handen langs de bovenbenen. Kijk recht vooruit. (fig.1)

    Aandachtspunten: houd hoofd en nek recht, met de kin licht in. Steek de borst niet naar voren of trek de buik in. Wees ontspannen maar alert.

  2. Til de armen langzaam op en naar voor tot schouderhoogte met de palmen naar beneden gericht.
  3. Houdt de romp recht, buig door de knieën terwijl de palmen zacht naar beneden gedrukt worden, de ellebogen naar beneden naar de knieën. Kijk naar voor.

    Aandachtspunten: houd schouders en ellebogen naar beneden. Vingers zijn licht gebogen. Het gewicht is gelijk verdeeld over beide voeten. Terwijl de knieën buigen houd het middel los en ontspannen en de billen iets ingetrokken. Het zakken van de armen loopt gelijk met het buigen van de knieën.

Vorm 2 Kam de Manen van het Paard links en rechts (左右野马分鬃 zuo3 you4 ye3 ma3 fen1 zong1)

  1. Draai de torso een beetje naar rechts (1 uur) en verschuif het gewicht naar het rechter been. Til de rechter hand totdat de bovenarm voor het rechter gedeelte van de borst komt, terwijl de linker hand in een neerwaartse boog beweegt tot onder de rechter hand, palemn zijnnaar elkaar gericht alsof ze een bal vast houden. Breng de linker voet naast de recher laat de tenen op de grond rusten. Kijk naar de rechterhand.
  2. Draai het lichaam naar links (10 uur) terwijl de linkervoet naar voren stapt naar 8 - 9 uur, buig de knie en verschuif het gewicht naar links en het rechter been strekt zich terwijl de hiel naar beneden drukt om tot een linker boogstand te komen. Terwijl het lichaam naar links draait wordt de linker bovenarm langzaam naar boven getild met de palm schuin naar boven gericht en de vingers naar beneden. Kijk naar de linkerhand.



  3. "Ga zitten" Beweeg langzaam met het torso naar achter alsof je gaat zitten en verschuif het gewicht naar het rechterbeen. Til de tenen van de linkervoet een beetje op en draai naar buiten voordat de voet plat op de grond geplaatst wordt. Buig dan het linkerbeen en draai het lichaam naar links (5 uur) waarbij het gewicht weer naar het linkerbeen schuift. Houdt de bal vast voor het linkerdeel van de borst, linkerhand boven. Trek dan het rechterbeen naar voren naast de linker en rust de tenen op de grond. Kijk naar de linkerhand.



  4. Maak een rechter boogstand door met de rechtervoet een stap te maken richting 9-10 uur, terwijl het linkerbeen zich strekt met de hiel naar beneden drukkend en de rechter knie buigend. Tegelijkertijd draait het torso zich naar rechts (8 uur) waarbij de rechterhand gelijdelijk schuin naar boven komt tot op oog hoogte met de palm schuin opwaarts gericht en de ellebogen lichtjes gebogen, en druk de linkerhand naar beneden naast de linker heup met de palm naar beneden gericht en de vingers naar beneden wijzend. Kijk naar de rechterhand.



  5. Herhaal de bewegingen in 3, met verwisseling van links en rechts.



  6. Herhaal de beweging in 4, met verwisseling van rechts en links.

    Aandachtspunten: Houd het torso recht en de borst ontspannen. Armen bewegen in een boog. Voorom dat de armen zich helemaal strekken wanneer de handen zich scheiden. Bij het draaien fungeert het middel als as. Het tempo bij zowel het naar boogstand komen als het scheiden van de handen is gelijkmatig. Bij het naar voren stappen plaats de voet eerst langzaam met de hiel het eerst. De knie van het voorste been gaat niet verder dan de tenen, welke naar voren wijzen, het achterste been is bijna gestrekt, met een hoek van 45 graden met de vloer. De hielen staan niet in een rechte lijn, met een afstand tussen de 10 en 30 cm. Kijk uiteindelijk richting 9 uur.

Vorm 3 Witte Kraanvogel spreidt zijn vleugels (白鹤亮翅 bai2 he4 liang4 chi4)

  1. Draai het torso lichtjes naar links (8 uur). Houd de bal vast links, linkerhand boven. Kijk naar de linkerhand.



  2. Haal de rechtervoet een halve stap dichterbij de linker en ga zitten. Draai de torso lichtjes naar rechts ( 10 uur). Kijk naar de rechterhand met het gewicht in het rechterbeen, beweeg de linkervoet eenbeetje naar voor en laat de tenen zachtjes op de grond rusten. (lege stap) tegelijkertijd draai je het torso iets naar links ( 9 uur) en til de rechterhand op tot ter hoogte van de rechter slaap, met de palm naar het hoofd gekeerd, tegelijkertijd beweegt de linkerhand naar beneden tot voor de rechterheup, met de palm neerwaarts gericht en de vingers naar beneden wijzend. Kijk recht vooruit.

    Aandachtspunten : Duw de borst niet naar voren. Armen zijn rond. Het verplaatsen van het gewicht verloopt gelijktijdig met het tillen van de rechterhand. Uiteindelijk kijk je naar 9 uur.

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8