Je bent hier: Home > Daoïsme

呼吸 - Adem

Bij Taijiquan en Qigong gebeurt het bewegen steeds op de adem. We zeggen dan dat de adem de beweging volgt. Hoe getrainder je bent hoe dieper de adem en hoe heilzamer de oefeningen. Het ademen gebeurt het best via de neus. Wanneer je door je neus ademt heb je meer controle over de adem. De neus werkt als een soort filter en hij bevochtigt de lucht wanneer deze binnen stroomt. Je ademing ontstaat in je DanTian. Gebruik je buik om te ademen, niet je borstkas. Deze soort ademing wordt "buikademing" genoemd.


Ademen gebeurt natuurlijk en los. Bij het ademen nemen we energie uit de lucht op. Wanneer je de buik gebruikt, zinkt het middenrif, waardoor er meer ruimte ontstaat voor de lucht, en kunnen we meer energie opnemen. Tevens krijgt je bloed er extra zuurstof bij. Een ander effect van buikademing is de kalmerende werking.

zinken

Het helpt bij het ontspannen. Wanneer je regelmatig de buikademing oefent wordt je adem langzaam en diep, het uiteindelijke doel van ademen. Bij een diepe adem neem je meer lucht op, bij een langzame adem heb je meer tijd om de energie uit de lucht op te nemen.

Om je adem capaciteit te maximaliseren, ontspan je de borstkas door het borstbeen te laten zinken en de schouders los te laten. Maak dan de borst rond vanuit de schouderbladen door de armen licht naar voren te duwen en zijwaarts te denken. Hierdoor openen de oksels zich. Het rond maken van de borst neemt de druk weg van de zijkant van de ribbenkast, welke op zijn beurt weer de spanning van de borst vermindert. Ontspan en forceer nooit!

 

 


 

Normale Adem

 

Er zijn twee basis adempatronen. De eerste is "Normale Adem" of "Nageboortelijke Adem", onze normale manier van ademen. De buik zet uit wanneer we inademen en gaat terug wanneer we uitademen. Wanneer je ontspannen bent gebruik je Normale Adem, bijvoorbeeld wanneer je gaat slapen of wanneer je een boek leest.
Bij het inademen ontvang je, ofwel: yin. Bij uitademen word je groter, ofwel yang. Tijdens de normale ademing vergroot je de buik naar alle kanten (voor achter onder boven). Laat het diafragma en de bekkenschaal zakken. Adem in en verzamel de Qi in DanTian.

 

 

 

 

 

Omgekeerde Adem

De andere is de "Omgekeerde Adem". Ook bekend als "Daoistische Adem" of "Voorgeboortelijke Adem". De buik trekt samen wanneer je inademt en zet uit op de uitademing. Het is het omgekeerde van de normale adem. Wanneer je opgewonden of gespannen bent of wanneer je traint, adem je omgekeerd. Wees echter voorzichtig bij het oefenen van de Omgekeerde adem. Oefen zeker in het begin niet langer dan 3 minuten, forceer niets. Doe wat goed voelt en in je eigen tempo.

Bij de uitademing beweegt het middenrif naar boven, terwijl het bekken naar beneden beweegt. Tegelijkertijd zet de buik naar alle  kanten uit, waar door er in het centrum (DanTian) een vacuum ontstaat.  De Qi die we inademen wordt gezien als yin. De Qi in DanTian wordt gezien als yang, dit is de oorspronkelijke Qi. Bij het gebruik van de Omgekeerde Adem scheiden we yin en yang in ons centrum.

Bij de inademing trekt de buik aan alle kanten samen. De anus wordt licht opgetrokken. Terwijl het middenrif daalt komt de bekkenschaal op, hierdoor mengen yin en yang zich in DanTian. Bij de uitademing trekt de buik van alle kanten samen. Zowel het middenrif als het bekken trekken samen, waardoor de lucht naar buiten wordt geduwd. Adem uit via de neus en sla de Qi op in DanTian.

De Qi komt omhoog bij de inademing en loopt via het Middenkanaal (Zhong Mai), alle organen eromheen helpen bij het stuwen van de Qi naar boven tot aan YinTang. Vanuit YinTang pulseert Qi naar buiten en verspreidt zich.